Seminari za stručno usavršavanje nastavnika
Važan segment obrazovnih aktivnosti Programa hemije predstavljaju i seminari za stručno usavršavanje nastavnika hemije koji rade u osnovnim školama, gimnazijama i srednjim stručnim školama.
Prepoznavši značaj profesionalnog razvoja i stalnog stručnog usavršavanja nastavnika osmišljen je koncept seminara, koji će nastavnicima omogućiti sticanje novih praktičnih i teorijskih znanja iz hemije, kao i stručnu-metodičku pomoć za kvalitetnije izvođenje i unapređenje nastave hemije.
Prvi seminar za nastavnike organizovan je 1998. godine, pod nazivom Problemska i eksperimentalna nastava hemije. Tokom seminara nastavnici imaju priliku da čuju teme koje su raznovrsne i koje pokrivaju stručna i popularna predavanja iz različitih oblasti hemije, metodike nastave hemije, mogućnosti primene računara u nastavi hemije, ogleda u nastavi hemije kao i edukacione radionice iz metodike nastave hemije. Koncept seminara kreiran je u skladu sa interesovanjima i potrebama nastavnika koji su na njima učestvovali.
Od 2004. godine realizacija seminara odvija se u saradnji sa Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja u Beogradu, Centrom za profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju. Seminari za nastavnike hemije su, u poslednjih deset godina, bili akreditovani pod sledećim nazivima:
- Problemska i eksperimentalna nastava hemije,
- Metodološko osavremenjavanje i spoznavanje novina u nastavi prirodnih nauka,
- Savremeni trendovi i metodologija rada u okviru različitih predmeta prirodnih nauka.
Neke od tema koje su realizovane na ovim seminarima su: Ekološka hemija, Geohemija životne sredine, Najnovija dostignuća u hemiji i hemijskoj tehnologiji, Oksidativni stres, Hemijski elementi u zemlji i na Zemlji, Atrakcija i repulzija kao suština materije, Alergeni u hrani, Didaktički potencijal nastave hemije, Razvoj spontanih pojmova u hemijske naučne pojmove, Racionalnost i organizacija nastave hemije, Edukacione radionice (Samoevaluacija nastavnika i učenika u procesu nastave hemije, Aktivnost učenika u funkciji sticanja znanja pri realizaciji časa hemije, Ilustracije u nastavi hemije, Izbor tehnika/metoda u nastavi hemije iz programa kulture kritičkog mišljenja), Mogućnosti primene računara u nastavi hemije, Elektronsko učenje, Internet kao informacioni resurs u nastavi hemije, Ogledi u nastavi hemije, Hemija svuda oko nas, Hemija u svakodnevnom životu.
Svi sadržaji seminara realizovani su uz aktivno učešće nastavnika kroz individualni i grupni rad, radionice i kroz diskusiju, kao i kroz fakultativni rad u petničkoj biblioteci i posebno opremljenom Resursnom centru za nastavnike koji sadrži stručnu literaturu neophodnu za unapređenje kvaliteta nastave. Seminari traju 4 dana i nose 24 poena u skladu sa akreditacijom od strane Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja u Beogradu, Centra za profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju.
Izdvajamo mišljenje Radojke Đurđević, dugogodišnjeg nadzornika za hemiju Ministarstva prosvete u Beogradu (sada u penziji), o seminarima za nastavnike: Istraživačka stanica Petnica je partner nastavnika i učenika na putu ka školi kakvu želimo, odnosno kvalitetnom vaspitno-obrazovnom procesu. Seminari koji se organizuju za nastavnike osmišljeni su tako da nastavnik ima mogućnosti da sazna koja su najnovija dostignuća nauke, da se informatički opismeni, da unapredi nastavu koju realizuje ali i da iznese svoje stavove, rezultate rada i na taj način obogati svoj i rad svojih kolega.
Stručni tim IS Petnica je krajem 2013. godine kreirao i novi program za stručno usavršavanje nastavnika, čiji je radni naziv Interdisciplinarni pristup u nastavi prirodnih nauka. Cilj ovih programa je pružanje stručne pomoći nastavnicima za kvalitetnije izvođenje nastave prirodnih nauka i povećanje interdisciplinarnih znanja nastavnika, kao i unapređenje nastave i integrisanje znanja kroz teme iz oblasti zaštite životne sredine i održivog korišćenja resursa.
Seminare za nastavnike u IS Petnica, do sada je pohađalo više od 450 nastavnika, a većina od njih su u Petnici boravili na nekoliko seminara.